språknörd

Ja, jag är en liten språknörd. Jag pluggar franska nu och gick sam/språk i gymnasiet. Jag har gått i internationell skola och pratar därför flytande engelska (+ flytande svenska, coolt va? hoho), har läst spanska i 6 år och italienska i 2, och kan även svänga mig med en del latinska fraser.

Därför så tycker jag att det är jätteroligt när jag plötsligt kommer på hur ord är uppbyggda. Ibland kan det ploppa upp ett ord i huvudet, och så förstår jag precis vart det kommer ifrån. Och det är en så himla rolig känsla! Ibland är det helt självklara ord (typ paraply - para: för, plui: regn), som jag bara inte har tänkt på förut. I det fallet så framstår jag ofta som något av ett pucko om jag delar med mig av det, så då väljer jag oftast att hålla käften. Men nu skiter jag i det! Nu tänker jag glatt dela med mig av min senaste upptäckt:

Deja-vu = Redan Sett!
Deja - Redan, Vu - Sett

Tjoho! Detta ska firas med hallon o Seinfeld.

PS

Nej, det blev ingen hejdådrink med N.Y-killen ikväll, jag orkade verkligen inte. Men han har lovat mig en äkta amerikansk date i sthlm i sommar, så jag laddar för det!

Comments
Posted by: Kristina Kallin

Man blir ju så glad bara av att läsa detta. Tack för att du har börjat med blogget. :D

2008-04-09 @ 22:32:35

Post comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (not published)

URL/website:

Comment:

Trackback
RSS 2.0