frukostfunderingar

Jag vill ha mitt rostbröd rostat på ett speciellt sätt. Det ska vara mörkbrunt, men inte bränt. Det är en fin linje mellan det perfekta brödet, och det oätbara.
Idag kom jag att tänka på min gamla högstadiekompis M., eller rättare sagt hennes pappa. Han ville nämligen ha brödet kolsvart. Han brände upp tre brödrostar under tiden som jag umgicks med hans dotter. När rosten stod i lågor kunde han krypa runt på golvet och leta iväghoppade kolbitar, och utropa "perfekt!" när han hittade en kvarleva eller två. Udda?

En annan sak jag funderade på är ägg, (och nej, inte vad kom först) att man lägger dom i kallt vatten en stund efter att man har kokat dom. På så sätt blir de lättare att skala, men jag har aldrig riktigt reflekterat över hur det där funkar.
Men visst måste det väl vara så att i kallt vatten så krymper ägget? Saker och ting sväller ju när det är varmt, och krymper när det är kallt. Så det lilla ägget måste alltså bli ännu lite mindre i sitt skal när man chockar det med kallvatten efter kokning. Visst kan väl det stämma?

Nu ska jag studsa iväg till skolan, solen strålar utanför fönstret och jag känner mig pigg och glad!

Puss o kram, gummibanan

Comments

Post comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (not published)

URL/website:

Comment:

Trackback
RSS 2.0